Pagina's

vrijdag 1 mei 2015

Couscous met quorn, shiitake, prei en spinazie


Couscous is een gerecht dat ik in een pakje bij de winkel haal. Het bestaat uit kleine korrels gemaakt van durum tarwemeel en water. In de fabriek is het meel al met water gemengd en gestoomd. Vervolgens worden de aldus ontstane balletjes met messen uit elkaar gehaald, gedroogd, gekoeld en gezeefd.

Couscous wordt veelvuldig in de Noord- Afrikaanse en Midden-Oosterse keuken gebruikt, waar men het op de traditionele manier bereidt. Die is echter omslachtiger en tijdrovender dan het simpelweg laten wellen van de korrels uit een pakje.

Ik kies dus voor de makkelijke weg en schaf de bijna kant-en-klare couscous aan met het eko-skal keurmerk. Dat merk geeft me de garantie dat de tarwe niet met landbouwgif is bespoten. Ervan uitgaand dat het een betrouwbare etikettering betreft, want gezien alle gesjoemel met voedsel de afgelopen jaren is het niet vanzelfsprekend dat je koopt wat je denkt te kopen.

Volgens het Voedingscentrum Nederland is couscous rijk aan koolhydraten, vezels, mineralen en vitamines. Ik heb geen zin me daar erg in te verdiepen. Het is voldoende dat ik er een lekkere maaltijd mee bereid, liefst zelf bedacht.

Een ander ingrediënt dat ik in deze maaltijd verwerk is de shiitake paddestoel. Het is een kruidig soort champignon met een stevige 'bite', die veel eiwitten en mineralen bevat. Daarnaast geldt hij in China en Japan al eeuwen als een belangrijk geneesmiddel.Tegenwoordig wordt in de westerse wereld aangenomen dat shiitake paddestoelen een gunstige werking hebben op het afweersysteem. Of hij daadwerkelijk de bloeddruk kan verlagen of tumoren helpt bestrijden vind ik niet door wetenschappelijke onderzoeken bevestigd. Het zou zo maar kunnen. Wellicht kom ik in een later blog hierop terug. Ik kies hem vandaag voor de smaakafwisseling.

"Lentinula edodes" by Eric Steinert - German Wikipedia 
Ingrediënten:

pak volkoren couscous
bak shiitake paddestoelen
3 ons prei in kleine reepjes gesneden
1 rode peper
geraspte verse gember naar eigen smaak
een bakje quorn, fijn gehakt (2 ons)
kookroom van soja
een pakje paturain light
2 à 3 ons spinazie
zwarte peper uit de molen
snufje zout (in de paturain zit al zout, dus kan ook weggelaten worden)
paar eetlepels olijfolie
teentje knoflook uit de pers

Het bereiden van dit gerecht spreekt voor zich, maar ik vermeld het volledigheidshalve erbij.

Verwarm de olie en bak de prei, knoflook, gember en pepertjes. Voeg na verloop van tijd de spinazie de shiitakes en de quorn toe. Laat het geheel nog even doorwarmen terwijl de kookroom en de paturain erdoor worden geroerd.

Kook ondertussen water (gelijke delen water en couscous) en giet dat van de kook af over de korrels in een schaal. Leg een deksel erop en laat het mengsel ongeveer 5 minuten wellen.

Roer de couscous door de groente en serveer meteen.
Wij vonden het erg lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten