Pagina's

woensdag 29 april 2015

Volmaakt


Wat is er Hollandser dan pannekoeken? (Ja, ik blijf lekker eigenwijs 'pannekoeken' schrijven). Tijdens wat gegoogle is echter meteen duidelijk dat de pannekoek al verschrikkelijk lang bestaat en helemaal niet uit Nederland afkomstig is. Oost-Azië wordt genoemd en één bron vermeldt zelfs gelijksoortige baksels bij de Romeinen. Hij wordt onder andere gegeten in Scandinavië, Spanje, Engeland en de Verenigde Staten.
de volmaakte pannekoek
Er zijn wel verschillen al naar gelang de tijd, het land en zelfs de regio waarin de pannekoek wordt bereid.

Vroeger maakte boekweitmeel deel uit van het beslag, tegenwoordig bestaan de ingrediënten uit bloem, melk en eieren.


Mijn ideale pannenkoek bak ik op een matig vuur in een roestvrijstalen pan. Het beslag gaat 'op gevoel', ik schep flink wat bloem in een hoge kom en voeg ongeveer 3/4 liter halfvolle melk of Almond-  of sojadrank in kleine scheutjes al roerend aan de bloem toe tot een gladde niet te dikke massa is verkregen die je nog kan schenken. Dan gaan twee of drie eieren erbij en mix ik het geheel goed door elkaar. Heel eenvoudig eigenlijk. Een scheut olie voorkomt aanbakken.


 
Een eetlepel olie wordt in de pan verwarmd. Kijk ondertussen niet op faceboek en ga ook niet appen, want de boel mislukt gegarandeerd. Voor het gemak gebruik ik een soeplepel als maatschep. Het resultaat is een stevige, niet te grote of dikke pannekoek.
 
Het keren is een kunst apart. Mij is het evenwel nooit gelukt de pannenkoek te draaien door hem in de lucht te gooien. Met een breed mes gaat ook als het maar het juiste moment is. Zodra de bovenkant begint 'op te drogen' schuif je het 'keermes' eronder om hem alvast 'los'te maken van de bodem. Nog even nabakken, maar pas op, niet te lang want aanbranden is snel gebeurd. Laat hem op een groot bord glijden en bestrooi met kokosnootbloesemsuiker uit de biologische winkel.

De gebruikte ingrediënten zijn trouwens allemaal van biologische herkomst.





2 opmerkingen:

  1. Dit zijn van die zaken die ik niet vaak eet, maar waar ik altijd ontzettende trek van krijg als ik ze op een foto zie. En ja, dan ook met boekweitmeel gemaakt. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met boekweitmeel ga ik zeker proberen, Nell. Ben benieuwd of de pannekoek dan volmaakter wordt!

    BeantwoordenVerwijderen